lørdag 15. september 2007

Highest mountain in Africa!!!

Foerst av alt: Vi klarte det!!!! Begge naadde toppen av Kilimanjaro mandag 10.09 kl 06.20 lokal tid. 5895 moh. HURRA!!!

Her skal dere faa et kort referat fra hver dag av turen:

Dag 1 Machame Hut, 3000 moh:
Vi starter aa gaa i 1800 meters hoyde i frodig jungel. Skikkelig spesielt aa gaa midt inne i jungelen. Allerede naa faar vi beskjeden Pole pole! (sakte, sakte). Det er utrolig fasinerende aa se paa baererne vaare. de baerer helt vanvittig mye bagasje paa hodet og ryggen. Vi naar foerste basecamp som heter Machame hut kl 16.30. 3000 moh. Fortsatt traer her!!!

(Skulle ikke tro at dette var 3000 moh. Saa mye vegitasjon fortsatt!!)

Dag 2, Shira Camp 3800 moh:
I dag naadde vi Shira Camp paa 3800 moh. Utrolig aa vaere saa hoyt oppe. Hadde perfekt gaavaer, litt vind og sol. Starta dagen med kaffi paa senga og en nydelig frokost. Disse folka kan aa lage mat i fjellet. Vi ser toppen av Kilimanjaro for foerste gang. Hun letter saa vidt paa sloeret for oss om kvelden. Fantastisk flott. Etappen har ellers gaatt greit, men begynner aa merke hoyden ved at man fort blir kortpustet. Fasinerende aa se at det fortsatt er planteliv her.

Dag 3, Barrancu Camp, 3940 moh:
I dag har vi gaatt til Barrancu Camp. I lopet av etappen var vi oppe paa 4500 moh. Merker hoyden godt. Svimmel og vondt i hodet. Har sett hele toppen av Kili. Fremme i leiren slapper vi av slik at hodepinen forsvinner.

(Her er det ca. 4200 moh. Utrolig aa se toppen slik som dette.)

Dag 4, Barrafu Camp, 4600 moh:
I dag har vi hatt en tidlig start og gaatt til Barrafu Camp. Dette er siste base-camp foer toppstoetet. Det har vaert en slitsom etappe med mye oppstigning. Hoyden merkes veldig godt, og det bar rett i teltet da vi naadde leiren. Skallebank saa det holder, og bare 8 timer til toppstoetet. Veldig goldt landskap her, men fantastisk utsikt. Toppstoetet starter kl 24.00! Foelg med!

(Her sitter vi og venter paa nok en god lunsj, og hviler foer neste etappe. Det er kaldt her!)

Dag 5, SUMMIT DAY, UHURU PEAK 5895 moh
Startet kl 00.15. Vi gaar i stummende moerke med hodelykt. Hodet er blitt noenlunde bra etter hvilen. Etter litt merker Elin hoyden og faar spyfornemmelse. Dette gir seg imidlertid. Paa 5200 moh faar Bjorn Ove store problemer. Spyr og er skikkelig hoydesyk. Svimmel og vondt i hodet. Klare ikke gaa beint. Foeles som ei skikkelig fyllekule. Paa et tidspunkt er jeg sikker paa at jeg maa snu og gaa ned. Men ved en enorm kraftanstrengelse, og hjelp fra Elin og guide klarer jeg aa komme opp paa plataaet Stella Point, 5700 moh. Naa er det under 200 m igjen. Her er det virkelig vanskelig aa puste, og kaldt som bare det. Foerste gang for oss begge at dunjakkene maatte paa mens vi gaar oppover. Tempoet er veldig sakte og vi har mange pauser. Til slutt, kl 06.20 naar vi toppen, akkurat i det sola staar opp over Afrika. Et fantastisk skue! Isbre og fjelltopper, og sola som kaster de foerste straalene paa oss. Vi har klart det. Det blir et foelelsesladet oyeblikk paa toppen.

Etter ca 20 minutter gaar vi ned igjen. Ikke lurt aa vaere for lenge i slik hoyde. Vel nede igjen spiser vi frokost, foer turen gaar videre ned fra fjellet til 1800 meters hoyde. Vi kjorer saa til Moshi og tar inn paa hotell for aa slappe av. Neste dag gaar turen til Zanzibar for late dager og restitusjon.