torsdag 11. oktober 2007

Har DU lyst til aa bidra?

Hei igjen alle sammen!

Det maatte jo komme foer eller siden. Naar man er er her i Tanzania og arbeider med saker og ting, blir man jo litt engasjert og slikt. De siste par ukene har jeg (Bjorn Ove) vaert med og arbeidet paa et barnehjem som ligger i en liten landsby litt utenfor Moshi, og heter Newland. Her driver vi og snekrer toaletter og dusjer, samt maler det nye huset til guttene paa barnehjemmet. Guttene bor naa i noen elendige og moerke hus, med senger som holder paa aa ramle fra hverandre, samt madrasser som smuldrer opp. Det er rett og slett forhold som ville gitt alle foreldre hjemme i Norge mareritt dersom deres barn skulle bo slik.

Derfor har jeg naa bestemt meg for aa spoerre deg der hjemme i Norge om du kunne tenke deg aa bidra med noen kroner til disse barna. Hele oppussingsprosjektet er avhengig av penger utenfra, og det er stort sett folk som jobber som frivillig, og som bor paa det hostellet vi bor paa, som skaffer disse pengene. Det vi trenger penger til naa er senger til soverommene i det nye gutteinternatet. En koeyseng (altsaa to senger) koster ca 450 norske kroner. Vi trenger 15 slike senger, det vil altsaa si ca 7000 kr. Det er altsaa ikke mange hundrelappene du trenger aa avse for aa skaffe to foreldreloese gutter en ny og god seng aa sove i. Og har du mulighet til aa gi mer tas det i mot med stor takk. Jeg kan ogsaa love at pengene gaar uavkortet til formaalet. Her er det ikke snakk om at noe forsvinner i administrasjon eller byraakrati.
Har du lyst aa bidra sender du meg en melding paa SMS med hvor mye du oensker aa gi, og jeg sender en SMS tilbake med kontonummeret mitt, samt en stor takk.

Mitt telefonnummer er: +255 787 618 754

For aa skape noen bankende hjerter, og klumper i halser, og medfoelelse og slikt, skal dere faa se noen bilder fra barnehjemmet:


Her maler jeg taket sammen med en ivrig medhjelper som gleder seg til aa flytte inn i nytt hus.
Nysgjerrige tilskuere har vi dagen lang
Meg sammen med Mike fra Australia, og tre glade negerbarn.
Slik ser det ut paa soverommene guttene bruker i dag. Moerkt og utrivelig. Sengen vi skal kjoepe er veldig mye bedre enn disse.
Man blir jo litt glad i disse barna....

Slik ser framsiden paa barnehjemmet ut.
Til slutt en litt trist nyhet om meg selv. Den flotte sykkelen min er nemlig blitt stjaalet. Slik er det aa vaere naiv nordmann i Afrika... Men ellers har vi det fortsatt bare bra :-)