mandag 1. oktober 2007

Eksotiske bakterier

Som den observante leser av bloggen vaar har faatt med seg, saa har er det bare skrevet noe om hva Elin har gjort til naa i Moshi. Ingenting om hva jeg har gjort. Dette har sin naturlige forklaring i at jeg har vaert fullstendig ute av drift den siste uka. Det hele startet forrige tirsdag med feber og vondt i hode. I loepet av onsdagen steg feberen til 39,5, saa derfor tok jeg en tur til legen og tok blodproeve for aa forsikre meg om at det ikke var malaria. Det var det heldigvis ikke. Det hele roet seg dagen etter, og fredag morgen var det ingen feber. Da satte selvfolgelig diareen inn. Det maatte jo bare komme en eller annen form for mageonde foer eller siden. Jeg var i alle fall fullstendig slaat ut, og loerdag bar det til lege igjen for aa sjekke. Mageinfeksjon var resultatet, og jeg er naa satt paa antibiotika i fem dager, og har forbud mot aa spise kjoett. Heldigvis virket antibiotikaen veldig kjapt, saa allerede neste morgen var jeg kvitt diareen. Naa gaar det ganske bra. Jeg har fortsatt litt lite energi, vondt i halsen og tett nese, men det kommer seg. Og for aa roe ned min kjaere mor som tror jeg er blitt saa tynn, saa kan jeg fortelle at jeg ble veid og hoyden ble maalt paa klinikken jeg var paa. Jeg er akkurat like hoey og tjukk som foer. Maten er foroevrig veldig god her.

Men noen konstruktive ting har jeg faatt gjort. Jeg har hatt moete med de nasjonale CHRISC-lederne forrige mandag, og paa tirsdag var jeg og saa en kamp mellom to U-17 CHRISC-lag i Moshi.

Ellers har jeg kjoept meg en flunkende ny African bike! Merket er Phonix, og er made in China. Den er helt fantastisk stilig aa se til, og helt fantastisk tung og uhaandterlig, og selvfoelgelig bare ett gir. Jeg fikk den til den nette sum av 110 000 tanzanianske shilling, dvs litt over 500 kr.


Her er min splitter nye African bike! (og til mor: skjorta er kjoept brukt paa et klesmarked her. Kostet 20 kroner, og jeg tror jeg betalte for mye....

Saa til slutt til et sporsmaal i en av kommentarene vaare angaaende spraak og engelskkunnskaper her i landet. Paa hostellet gaar det i engelsk hele tiden. Vi bor sammen med folk fra USA, Irland, Israel, Canada, Sverige og Australia. Ellers er hovedspraaket i Tanzania swahili, men de fleste voksne i Tanzania kan snakke brukbar engelsk. Noen misforstaaelser blir det likevel. Naar det trengs brukes tolk, men det har forelopig vaert lite brukt.